Att amma

Amning är ett känsligt ämne för mig. Amningen med Leo misslyckades. Varför vet jag inte. Kan ha varit min osäkerhet inför min nya roll som mamma, eller så var refluxen orsaken.  En månad försökte jag helamma och småningom övergick det till ersättning.

Men denna gång skulle bli annorlunda. Vilket de blev. Amning med Johannes startade bra. Men efter en månad började också här skita sig av helt andra orsaker. Första gånger feber gjorde att han åt mindre, sedan var det min tur att insjukna feber som ledde till att mjölken minskade och vi fick fylla på med ersättning. I samma veva fick jag också mjölkstockning. Jag märker att mjölken är beroende av hur jag mår. Stress, sömnbrist och sjukande minskar mängden tillfälligt. Vilket läget är just nu.

Nu pumpar jag 8 gånger i dygnet vilket ges med nässlang till lillen. Mängden kommer tyvärr inte upp till de vad han behöver, och likaså nu måste man skarva i med annat. Denna gång blev amningen inte mycket lättare, men jag har ännu inte gett upp. Hoppeligen är denna fas snabbt övergånde till en bättre tid. Men som nybliven mamma är amning ett känsligt ämne, speciellt då det inte lyckas.

Kommentarer

Populära inlägg