Du är vad du äter?

Men ur ett annat perspektiv. Jag har flera gånger ifrågasatt allt man stoppar i sig och speciellt alla de kemikalier som kroppen tar upp. En artikel som cirkulerade på facebook , om vad margarin eller "smöre" som vi säger egentligen består av, fick mig att fundera om och gav mig en tankeväckare. Lätt blir det som småbarns familj att ta till färdiglagad mat eller halvfabrikat för att tiden inte räcker till. Nu har jag satt nya mål och prioriteringar att försöka nå i livet. Ett av dem är hembakat bröd. Hela november hade vi nästan alltid hembakat bröd i huset, vilket jag också ska försöka i framtiden hinna med. En dag i veckan, flera satser, en halvdag. Hur svårt kan de vara ?

En annan prioritering blir margarinet och återgå till äkta smör. Problemet ligger i hårdheten hos produkten. Jätte jobbigt att ta ut den och breda smörgås av något som är hårt som sten. Men lösning finns. Syrran gav ett enkelt recept, men har fallit i glömska pga tidsbristen i hushållet. Men nya försök!!!



Receptet är för  ca 400-500 g "färdigt smör"

½ pkt smör (250g)
1 dl vatten¨
1 dl ryps/solros olja
+ ev. salt

Receptet enkelt. Bland allt med elvisp. Förvara i en låda med lock. Du kan påverka blandningen själv. För"lösare"smör tillsätt mera vatten, för hårdare blandning minska vattnets andel.




obs!! Detta smör håller sämre pga brist på tillsatsämnen. Hålls i kylskåpet ca 2 v.



Ett tips jag rekommenderar ifall man är mån om sin egna kropp och hälsa.

Kommentarer

Populära inlägg