Umeå




Äntligen har vi gjort det. Trodde aldrig att det skulle bli av, men vi fick vår hotellnatt. Kanske låter lite fånigt men med 3 barn är det inte så lätt att få egen tid. Vi har en gång varit utan Leo under 5,5 år. Och vi har inte fått en hotellnatt på två under 6 års tid. Goda svärmor kom hit och skötte barnen nästan 1,5 dygn medan vi åkte över till Umeå på två!

Vi hade inga större planer med resan än att få prata ostört med varandra, sova och äta frukost i lugn och ro.Vi hade bokat rum på Elite Hotel Mimer mitt i centrum. För mig var hotellet rena lyxen, fräscht och nytt men med en "gammal" charm. Ett hotell jag gärna besöker flera gånger.

Fasaden av hotellet

Vårt hotellrum

Vi fick ett underbart väder. Riktigt sommarvärme!Vi hade inga andra planer för resan än en bordsbokning på Pinschos på kvällen. Dagen spenderades på gågatan, i butiker, på café och en tur ner till ån innan kvällen kom. Vi gjorde bara det som kändes bra i stunden. Vad underbart!

Umeå centrum

Fransk kolatårta på Nya Konditoriet
Jag kan bara konstatera att Sverige är föregångare till Finland. Jag hade inga större kunskap eller förhoppningar på restaurangen vi skulle besöka. C hade bara hört goda rykten om det, så vi bokade bord. Restaurangen hade ett intressant tema : Cirkus. När vi kom dit blev vi överraskade då de berättade att all mat ska beställas via appen. Så vi fick ladda ner och börja beställa. 




Maten bestod av små aptitretare. Allt från skagenröra till vårrullar, minipizzor och plankstek. Allt med en kostnad runt 4€/st. Första varvet beställde vi det som lät gott, andra varvet beställde vi det som vi ville ha mera av och 3:e gången var efterrätt. En kväll med god mat och mycket vår-tid.




All mat och dryck beställdes via appen. När maten var klar, plinga telefonen till och man hämtade sin beställning. Ifall man var i behov av en kypare beställde man en via appen. Jag var så fascinerad av hela konceptet på restaurangen.

Själv gillade jag systemet då man i ugn och ro fick beställa. Och ifall man blev sugen på något behövde man inte vänta på servitör. Dock var väntetiden länge, närmare 45 min beställning.

De negativa sakerna var att man hade telefonen framme hela tiden. Vilket ledde till att man även surfade runt istället för att prata med varandra.  I vårt hem är telefonen vid matbordet i allmänhet förbjudet.
Det andra var att man inte hade koll på vad kalaset kostade förrän man betalade eftersom det var så lätt att beställa "lite till".


Vi hade en superbra resa. Vi fick 8 h diskussionstid på båten. Vi fick shoppa kläder i lugn och ro utan att man var rädd att någon lämnade butiken då mans tår i provrummet. Påminner om de goda stunderna innan man fick barn. 
Vi åt god hotellfrukost i 1,5 h! Aldrig att vi har varvat ner så här mycket förr! Speciellt förvånad var jag över hur tiden bara försvann. 
Pausen från vardagen var tillräckligt lång för att man  fick saknad efter barnen. Jag måste medge att jag fällde några tårar på morgonen. Speciellt nu dessa sommarmorgnar när barnen kommit och hoppat upp i vår säng för att gosa. Den otroliga tystnaden och stillheten under resan var man inte van vid.

Men gubben drömmer redan om nästa resan. Men det tar väl 5 år igen.












Kommentarer

Populära inlägg