2021, vad händer då?

 Som vanligt har det ekat tomt här. Men nu ska det bli förändring.

I år har jag inte satt några nyårslöften utan snarare mål för 2021. Var av ett av dem är att ta upp bloggnadet igen. Bloggandet är min dagbok som jag kan gå tillbaka i, allt från då barnen var små, vår renovering till vad framtiden kommer föra med sig.  Mina andra mål som jag satt är:

Minska matavfallet

Ett av målen är att minska matavfallet, att börja slänga mindre mängder mat. Maten är en av våra största utgifter vilket inte är förvånande för en familj på sex. Men matavfall ses också som ett problemavfall. Genom att bli mera påhittig med recept, bättre veckoplanera inköpen och äta mera säsongsbetonat hoppas jag också på att minska utgifterna för matkontot samtidigt som vi minskar matavfallet.  

Mera självförsörjande

Inget slår hemodlat! Mat från det egna landet är alltid godare än butiken och vem vill inte att maten ska smaka gott?! Vi fortsätter vägen mot självförsörjning genom att lära oss nya och gamla husmorsknep, recept och jobba vidare med trädgården. Men också minnas att använda oss av naturen och skogen omkring oss.

Stärka musklerna

Med fyra barn blir den egna tiden kort. Den senaste tiden har jag satt den på annat. Under 2021 ska jag jobba med att förbättra magmusklerna och ryggmusklerna efter den senaste graviditen. Men också förbättra konditionen för att orka med allt i vårt hem och i vår vardag.

Jobba för att synliggöra mitt företag

19.10.2020 startade jag mitt företag på allvar. Jag har gett mig själv år 2021 för att se om det finns potential för mitt odlande eller inte, om Örens örter ska fortsätta även 2022. Jag hoppas detta år öppna ögonen för många vad mikrogrönt är och dess möjligheter. Samtidig so jag hoppas att många väljer lokalproducerat och tar sin tid för att utforska varifrån ens mat verkligen kommer ifrån. Hållbarhet, hållbar odling och vårt ekologiska fotavtryck är punkter som är viktiga för mig, mitt odlande och mitt företag som jag kommer att jobbade vidare för detta år.

Festa och njuta

2021 är festens år. Året vi båda blir 30, året vi firar tennbröllop (10 år) och lillen blir 1?! Det kanske inte bli stora fester, men dessa höjdpunkter är värd att firas och uppmärksamma. Men egentligen borde man fira varje år man får leva och uppmärksamma varje år man levt. Nu ska vi njuta och inleda våra 30+ med att sänka takten, andas och ta in. För de som känner oss vet att vi är duktiga på att ha många järn i elden, och gärna allting samtidig.

Såklart hoppas jag vi lyckas med några renoveringsmål och få alla mattorna tvättade men jag behöver vara realistisk med vad min tid hinner till och minnas att prioritera. Vi får se vad annat intressant och spännande 2021 för med sig.




Kommentarer

Populära inlägg