Müsli

En av favoriterna hemma är hemgjord müsli. Eller kanske snarare granola?! Mycket enkelt och mycket gott. Och barnen deltar gärna i tillverkningen. Jag har inget speciellt recept jag följer utan det blir att använda det som finns i skåpet.



Grunden till müslin består av grötflingor som blandas med kanel (ev andra kryddor). Oftast tillsätter jag även linfrön och solrosfrön om vi har det hemma. Sedan smältas lite smör, och i det blandar jag även lite juice (för smak och sötma) och någon tesked socker (farinsocker eller honung). Allt beroende på vad vi har hemma i skåpen. Smaken äppeljuice med kanel är favoriten här. Vätskan blandas med grunden. Sedan tillsätter jag hackade nötter och kokosflingor.



Smeten breds ut på plåt och rostas i ugnen på ca 150 grader i 1-1,5h, allt enligt smak och tycke.
När muslin kommer från ugnen tillsätter jag först de torkade frukterna som oftast är russin eller tranbär. Allt beroende på vad vi har i hemmet.  Allt beroende på vem av barnen som hjälper och vad de vill lägga i. Jag gör alltid stora satser över 2 plåtar. Här i huset går ca 1 liter müsli i veckan åt till fil och yoghurt. Tänka vad det skulle kosta i butiken? För den billigare sortens müsli duger tyvärr inte för mina barn. Men lika så bra. De hjälper så gärna till.


Kommentarer

Populära inlägg