Hur sparar ni?

Kollegan i arbetet började fråga mig igår hur vi får vår ekonomi att gå ihop. Det är ingen överraskning att det är snävt och svårt. Att vara studerande föräldrar ger ingen extra lyx, speciellt nu när C:s studiestödet blivit indraget pga för lite studiepoäng. De kan man förstå att man inte kan lyckas åstadkomma lika mycket som andra när man är 70% av tiden hemma med barn och 30% i skolan, allt för att ge mig möjlighet att studera.

Med alla våra löner och bidrag från FPA rör vi oss på en normal lön för en heltidsanställd.De förutsätter att jag får jobb tre gånger i veckan och C lika så, nackdelar med att vara timanställd är att man är boende av timmarna. Man kan inte vara sjuk eller ha o passligt att jobba just en kväll för att det är pampas eller dyl. Ynka 50€ skillnad på inkomsterna på en månad känns.

Hur får vi det att gå ihop?
Små saker vi försöker dra in på är att jag alltid har eget mellanmål med, och köper inte i skolan. Jag äter största delen av tiden salladsbord för att det är nästan hälften av lunchpriset. C äter hemma och inte i skolan. Vi planerar veckans mat, gör storkok och storhandlar. Genom att vara med i bussador har Leo fått möjlighet att prova lite lyxigare produkter som vi inte har råd att statsa på annars.
Vi är sällan ute och unnar oss. Vi köper sällan kläder, kläder åt Leo är ibland köpta på loppis, rea eller svärmor som köper.

Men 10 veckor kvar så har vi klarat oss ett skolår genom att jobba och studera med Leo hemma. Sen blir det sommarlov med Leo. Jo, jag ska vara hemma nästan hela sommaren. Ynka 2 veckor ska jag jobba, resten av tiden läggs ner på min son. För nästa år kommer jag inte kunna tillägna min tid lika mycket.LNästa år blir det annorlunda. Då är det dagis, få har vi inte möjlighet att jobba så intensivt som vi gör nu. Men det är ingen skam att ta studielån, vilket blir aktuellt då.

Kommentarer

  1. Studielån är verkligen ingen skam!. Jag har tejji ut studielån fleir gang - å e säker på et int i blir na problem ti betal tibax heldä! :) Som småbarnsfamilj tycker ja ni verkligen ska våg ta ut liti extra penga :) KRAM

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg