Möbeltapetsering del 3

Påbörjade för ungefär ett år sedan att renovera en stol. Se här. Den blev nog färdig fast jag inte lagt upp på bloggen. Men efter ett tag insåg jag att stoppningen i stolen var för lite och blev på något sätt "nersutten".
Så jag bestämde mig att göra upp den igen, och denna gång mera visare.

Där vi slutade tidigare....
Efter att man snörat fjädringen var det dags att lägga stoppningen. Använde skumgummimadrass. Första försöket var en 4 cm skumgummi, vilket var för lite. Så böt ut den till en 9 cm.

Stoppningen spänns fast av ett spänningstyg. Jag använde vit bomullstyg för att spänna och forma så stolen.
 På bilen syns det vita spänningensstyget på sittdynan.



Efter det lade jag ett "tunt stoppning" som används då man syr och gör typ ett täcke etc. Efter det var det lade jag möbeltyget.

Johannes deltog i arbetet :)



Allt tyg spändes och fastsattes med nitpistol. Kanterna måste sys för hand.
Till sist skruvas armstöden på. 

Och där, färdig!
 Är super nöjd med stolen. Finns en till likadan som väntar på en makeover. 



En kort beskrivning av vad jag gjorde. Vill man veta mer så fråga och jag hjälper :)

Kommentarer

Populära inlägg