Att bygga hus

Jag blir alltid lika förvånad när bekanta blir överraskad att vi "igen" är på bygget. Hur jag än förklarat verkar de ha svårt att förstå att varje ledig tid går dit, oftast 7 dagar (kvällar) i veckan. Speciellt då man bara har en lön i hushållet så finns det ingen chans att anlita någon annan att jobba för oss. Sedan då man köpt ett renoveringsobjekt finns inte någon "nyckel i hand" möjlighet precis. Nej, vi svettas å stressar där... Och bygger med kärlek, typ...
 


Nästan allt jobb gör vi själva, förutom VVS. Jag jobbar minst lika mycket fast jag är kvinna. Gubben drar strömmen och gjuter, resten delar vi på. Vi vet inte allt. Men ensak man lärt sig med PF:s studier att ta reda på, och precis de vad vi/jag har gjort. De jag inte vet om husbygge tar jag reda på. Eftersom vi inte är professionella så blir det lite si och så, vissa saker bättre än andra.Väggarna är ännu lite sneda och spacklingen syns igenom på vissa ställen men det är i alla fall mitt verk som jag är stolt över. Jag kan med stolthet säga att huset är vårt livsverk. Vårt projekt, men våra fel och våra drömmar.




Största utmaningen har dock varit att jobba tillsammans. Två dominanter, ibland lyckas de och inbland grälar vi. Största utmaningen är att det inte finns någon klar arbetsledare mellan oss. Har löst problemet dels med att dela upp kvällarna. Måndag och onsdagar är mina dagar på bygget. Tisdag, torsdag och fredagar är hans... och på helgen måste vi samsas...


Kommentarer

Populära inlägg