Osmo golv

För en vecka sedan började jag slipa golvet i kontoret. Hela veckan har gubben jobbat 12h dagar för att få färdigt ett projekt och jag varit hemma med barnen. Klockan 19 när han kommit hem har jag åkt till bygget för att avreagera mig efter dagen med ungarna. Så skönt att (förutom arbetsställningen) att slipa golvet som inte kräver någon IQ och lyssna på radio. Inga "mamma" och gnäll, utan bara jag....

Golvet då... När vi köpte huset fanns det plastmatta på golvet. Under rivningen rev vi bort 1-2 lager mattor och skivor och flera kilo spik. Försökte slipa bort alla märken efter mattorna men gick inte... fula hål och missfärgningar finns kvar och vi fick byta väg. På bilden ser golvet super bra ut, dock inte lika bra i verkligheten :/


Tanken från början var att behålla den naturliga färgen. Men insåg ganska snabbt att det inte går. Att det inte blir fint.
Sedan var det hur vi skulle ytbehandla: lack, bets, fernissa, olja eller såpskura? Vi ville behålla äldre sätt eftersom det äldre hus och beslöt oss sedan för olja. Närmare sagt Osmos hårdträdvaxolja. Vi var länge in för grå-aktigt golv men fanns ingen olja för de och vill inte använda lut eller järnsulfid. Vitt golv, som också var på tanken skulle troligen gett efter för missfärgningen som syns så vi bestämde oss för att go dark, närmare sakt tumma-tammi :)




Blev mörkare än tänkt men berodde på att golvet var ganska gro slipat och drog i sig mycket. Men hur som helst blev det snyggt i mina ögon. Bara en intressant förändring. Så idag är hela nedre våningen färdig oljat :)

Vardagsrummet/ kök efter:





Kontoret före:



Efter:





2,5 l hårdvaxolja kostar 143€. Kändes dyrt, men de visade sig att det räckte till hela nedre våningen så inte så farligt dyrt endå.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg