Life-hacks

 Som ni minns var ett av mina mål var att minska matsvinnet. Ett av mina knep för att lyckas bättre är att datera när jag öppnar olika burkar i kylskåpet. Då håller jag bättre koll eftersom mitt minne sviker mig. En vecka flyger så snabbt förbi och mitt i allt är fetaosten jag öppnade förra helgen för gammal.



Vi försöker äta efter säsong i detta hus, dels ut ett miljö- och klimatperspektiv. Så nu under vintern blir den hel del mikrogrönt eller kål. Med kålsalladen blir det ofta någon konserv eller inlagda grönsaker vilket resulterar  att vårt kylskåp är väldigt fullt med burkar just nu. Idag är de oftast Johannes som sköter dateringen av burkarna och får samtidigt träning att skriva siffror. De tycker han är kul och jag får hjälp i köket. 

En annan kärlek som jag har hittat är de tomma piltti-burkarna modell större. Nästan alltid så får Theo hemgjord mat, men ibland har det gapat slut i kylskåpet. Dessutom gör vi sällan fisk i huset pga fiskallergi så mat med fisk får han på burk vilket resulterar i en del antal burkar.

Nu använder jag dem som dessert och mellanmålsburkar. Perfekt i vårt hushåll då man kan skruva locket på och stapla dem på varandra. Dessutom är det en passande mängd och återanvändningsbara. 




Det har blivit en liten mängd maizenakräm, chokladpudding och vispgröt till mellanmål på sista tiden, 

Kommentarer

Populära inlägg