Sy egen mössa

Jag brukar försöka ägna helger till något annat än skolarbete, ifall jag ska få chansen att göra något roligt. Men senaste tiden har det inte blivit så, om inte skolan fyllt helgen så har illamåendet eller jobbet tagit sin del...

Men tänkte ge  tips på ett lätt sömnadsprojekt. Krävs två sömmar, sax, maskin och trikåtyg för att sy en härlig mössa till vårvädret. Ändå problemet jag stött på är att få den i rätt storlek. Hittills har jag producerat två stycken, en till mig och en till Leo, C är fortfarande utan men hoppas få den tillverkad inom kort...

Mönstret nedan passar en vuxen. Den var ritad åt Leo men passade på mig.... som sagt, en aning problematisk.

Men i alla fall:

Vik tyget dubbelt och klipp ut mönstret.


Sy runt båda tygen samtidigt med den aviga sidan uppåt. Använda triksömn för bästa resulat. Insåg att min maskin fuskar en del med stygnen.


Klipp ett hack i vardera ändorna.



Vänd mössan ut och in.

Sy ihop sidorna,  blir mössans insida. Svåraste är att få alla lager med i sömmen...


 Sväng den å Voilá....

Blir ett kryss uppe på mössan


Kommentarer

  1. Aaah hä va såde man dzär ;) häde sko ja no måst prov på å. Men tå ja int vejt om sömmaskin klarar åv ti söm mä trikåsöm... Men tack fö tipsi ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tu får koma hi å prack me vår annos ;)

      Radera
  2. Härligt! Den ser jättefin ut! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg